Maailmanlopun hyvä ihminen

Toukokuussa Tukkateatterilla etsitään kaaoksen keskeltä hyvää ihmistä

”En ajatellut loppuni tulevan näin. Että PUM, otan kaikki mukaani. Perheeni, tuttavani, kaikki, koko ihmiskunnan. Luulin kuolevani yksin. Halusin kuolla yksin. Olen ollut pirun väsynyt elämään jo pitkään. Ajatellut, että antakaa minun mennä, pärjäilkää te. Ratkaiskaa keskinäiset riitanne, tasapainotelkaa itsekkyytenne ja kestävän kehityksen periaatteittenne välillä, pitäkää huolta terveydestänne ja elämänuskostanne vaikeuksienkin keskellä. Mutta ei minun annettu lähteä.” – Isoäiti

Kuvassa kolme ihmistä kosmisessa maisemassa. Kaikilla on jännittyneet, vihaiset ja pelokkaat ilmeet. Keskellä oleva ihminen puristaa silmiään kiinni ja pitelee sylissään jotain esinettä.

Maailmanlopun hyvä ihminen on tragikomedia maailmanlopun pelosta. On perheyhteisö, loputon uutisvirta asteroidivaarasta ja tarve selviytyä. Tekoälysovellus kirjoittaa jo muistokirjoituksen ihmiskunnalle, paniikki kasvaa. Isoäidille kiljuvat perheenjäsenet ovat kuin eläimiä, rakkaita ja raskaita samaan aikaan. Kaaoksen keskellä saattaa silti nähdä, mikä elämästä tekee mielekästä, millaisia selviytymisstrategioita kullakin on ja miten voi taistella pelkojaan vastaan.

Esitys hyödyntää brechtiläistä vieraannuttamisefektiä houkuttelemalla katsojan rakentamaan maailmanlopputarinan rinnalle oman ajatuspolkunsa. Intertekstuaaliset viittaukset Äiti Peloton ja hänen lapsensa -teokseen sekä Setšuanin hyvään ihmiseen kerrostavat aikakausia ja kulttuurisidonnaisia rooleja. Onko meistä moneksi? Tarvitsemmeko välillä sivupersoonia jaksaaksemme? Kuinka tärkeää on jaksaa? Millä keinoin voimme auttaa toinen toisiamme? Miten voitamme kuolemanpelkomme? Toimiiko tiivis yhteisö voimavarana, taistelutantereena vai kahleena? Voiko hopepunk-asenne haastaa raamatullisen apokalypsin?

Maailmanlopun hyvä ihminen on kantaesitys Taru Kumara-Moision käsikirjoittamasta näytelmästä, ja sille on valmistumassa sisarteos romaanitaiteen puolella. Näytelmä sai alkunsa käsikirjoittaja-ohjaajan omasta kuolemanpelkopaniikista, tekoälykokeiluista ja rakkaudesta Brechtin näytelmien syvän inhimilliseen ajatusmaailmaan.

Kesto n. 1,5 h väliaikoineen.

Kulttuuritoimituksen arvio esityksestä.

Työryhmä

Käsikirjoitus ja ohjaus: Taru Kumara-Moisio
Ohjaaja-assistentti: Toni Lähteenmäki
Tuottaja: Jaakko Mela
Äänisuunnittelu, ääniajo ja liveäänet: Pasi Kaartinen ja työryhmä
Laulun sävellys ja sovitus: Jaakko Mela
Laulun sanoitus: Taru Kumara-Moisio
Valosuunnittelu ja -ajo: Kuura Juntunen
Graafinen suunnittelu/kuvat ja videot: Toni Sormunen ja työryhmä
Tekoälytekstit tuotettu Chat GPT -sovelluksella
Puvustus ja maskeeraus: Daniela Ojanperä, Niina Hyytiäinen ja työryhmä
Lavastus ja tarpeisto: työryhmä ja lavastuksen tekninen avustaja Antonio Canals
Näyttämöllä: Katariina Bröms, Miranda Haapanen, Jutta Kantar, Maria Laine, Anni Louhelainen, Niko Ranta, Juliaana Räsänen, Sakke Sikiö, Saara Sillanpää ja Pinja Viitala

Esitysajat

  • pe 12.5. klo 19 ENSI-ILTA LOPPUUNVARATTU
  • la 13.5. klo 17
  • ti 16.5. klo 19
  • ke 17.5. klo 19
  • pe 19.5. klo 19
  • la 20.5. klo 17
  • su 21.5. klo 15
  • ke 24.5. klo 19 LOPPUUNVARATTU
  • pe 26.5. klo 19
  • to 1.6. klo 19 TÄYTTYMÄSSÄ

Liput

20 € peruslippu
10 € lapset, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät

Ryhmäliput, vähintään 10 henkilöä:
18 € peruslippu
9 € lapset, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät

Osta liput ennakkoon Lippuagentin verkkokaupasta. Lippuagentista ostettuihin lippuihin lisätään 2,50 euron käsittelymaksu sekä maksutapalisä (verkkopankeissa 0,50 € /ostotapahtuma ja MobilePay/Jousto +3 % / ostotapahtuma).

Varaa liput kotisivuiltamme löytyvän lomakkeen kautta tai sähköpostitse osoitteesta lippuvaraukset@tukkateatteri.fi tai soittamalla p. 041 440 5022 (myös tekstiviesti ja WhatsApp).

Kuvat: Kuura Juntunen